צור קשר פורום נשי ובנות חב"ד

הסוד לניהול נכון של הזמן
(יום רביעי, י' חשוון תש''ע - 28 אוקטובר 2009)

בדיון מיוחד שהתקיים בבית המשפט העליון בעניין קווי התחבורה הציבורית שבהם קיימת הפרדה בין גברים לנשים, הציגה הוועדה את מסקנותיה שגובשו במהלך השנה האחרונה - וכאמור קבעה כי ההפרדה אינה חוקית.

המרכז לפלורזלים יהודי של התנועה הרפורמית, שהגיש את העתירה לעליון לפני כשנתיים, הביע שביעות רצון מסוייגת ממסקנות הוועדה. עו"ד עינת הורביץ, חברת המרכז: "אנו מברכים על המסקנות, ומקווים ששר התחבורה יאמץ את החלטותיה".

המאבק נגד הקווים המדוברים החל עם הגשת העתירה מצד המרכז בדרישה להפסיק את הפעלתם של קווים אלה. בג"צ הורה למשרד התחבורה להקים ועדה מיוחדת שתבחן את הנושא, ותגיש לו את מסקנותיה. לאחר תקופה ארוכה של דחיות הגישה הועדה את המלצותיה.

מחוץ לבית המשפט התגודדו עשרות מפגינים מארגונים שונים, שהגיעו כדי לנסות ולהשפיע בפעם האחרונה. "התכנסנו כאן כדי להשמיע את קולו של הציבור נגד ההפרדה הכפויה" אמרה חברת מועצת העיר ירושלים ומובילת המאבק רחל עזריה. "למדנו כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת באלבמה שאין דבר כזה נפרד אך שווה. אין שום דרך חוקית לאפשר הפרדה בין גברים לנשים על פי חוקי מדינת ישראל, שהיא מדינה דמוקרטית. קבוצת גברים בציבור החרדי החליטה להנהיג הפרדה קיצונית בין גברים לנשים: באוטובוסים, במדרכות, בסופרמרקטים, במרפאות, ובכל מקום אפשרי. אנו כחברה לא יכולים להרשות לעצמנו דבר כזה. היום בציבור החרדי דורשים קוים מיוחדים שבהם נשים ישבו מאחור, ומחר בעיר מסוימת ציבור חילוני יכול לדרוש קוים שבהם חרדים יושבים מאחור, או קווים בהם אתיופים יושבים מאחור".

קווי המהדרין בירושלים, החלו לפעול לפני מספר שנים בעקבות דרישה של העדה החרדית. 'אגד' נענתה לבקשה ומפעילה מאז בעיר מספר קווים כאלה, שבמהרה הפכו להיות מוקד חיכוך חדש בין החילונים לחרדים. בחודשים האחרונים התרבו הדיווחים והעדויות על מקרי אלימות קשים כלפי נוסעים חילוניים ובעיקר נשים, שעלו לקווי המהדרין וסרבו לעבור לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס.

ומה אומרים במשרד התחבורה? שם רק הצהירו כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ קיבל את דו"ח הועדה לבדיקת הסדרי הסעה בתחבורה הציבורית, בקווים המשמשים את הציבור החרדי, וכי הוא יגבש את עמדתו בנושא לאחר שילמד את המלצות הדו"ח לעומקן ויתייעץ עם כל הגופים והגורמים הרלוונטיים לדו"ח, תוך התחשבות עם מכלול השיקולים.





לתגובות